ÄT MER FÄRG

Utöka ditt smakregister med fler råvaror, fler färger & fler rätter.

MAT & FÄRGGUIDEN

De som forskar på det här med näringslära menar att vi mår bäst när vi äter ett halvt kilo frukt och grönt om dagen. Minst. Och ju mer färgstarkt, desto bättre. Det är näm­­ligen ämnena som sitter i färgpigmentet som skyddar mot inflammationer och fungerar som antioxidanter. I Japan har man sådana mattraditioner. De har också högst medellivslängd i världen. Och sedan 3000 år lagar de gärna mat i en Kamado.

Lätt grillade morotsprimörer med olivolja, örter och flingsalt. Kanske
en skvätt rödvinsvinäger. Spara
gärna i kylen och ät kalla.

Rökta musslor. Underbara med het
röd chili och vitlök. Eller en variant av Moules Marinère med gul lök, vitt vin och grön persilja.

Rödbeta med getost. Pensla med olivolja och grilla. Ta upp, lägg på getost, ringla över honung och finhackad färsk mynta. Servera på brödskiva.

Sötsyrlig citronkyckling med örtig glaze av färsk timjan och honung. Servera med rostad potatis, sparris, paprikor och valnötter.

Pizza bianco med grön sparris. Lägg crème fraiche på botten. Hyvla sparris på längden. Skiva schalottenlök tunt. På med olivolja och parmesanost.

Cajunsotad lax. Gnid laxen med farinsocker och heta cajunkryddor, marinera. Grilla kort. Servera med grönsakssalsa, färsk majs och sötpotatiskräm.

Äpple- och kolanötspaj. Grädda en smulpaj med rabarber. Häll över kolasås, flingsalt och hackade hassel­nötter. Servera med vaniljglass.

Ugnsrostad färskpotatis. Förkoka tre minuter och sila av. Lägg i form och häll på nötat smör. Strö över salvia, timjan och flingsalt.

Karamelliserade, smörstekta rödlökshalvor. Skvätt på socker, fond och lite ättika och koka in. Strö över timjan och servera till bacon.

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA!

#KAMADOSUMO

      

KONTAKT

KUNDTJÄNST

E-mail: info@kamadosumo.se

Telefontid kl 10-16

Tel: 08 38 58 58

NYHETSBREV

SKRIV DIN E-MAIL HÄR: